StockX is opgericht in 2015 en is een online marktplaats voor collectible sneakers, streetwear, horloges en handtassen. Het revolutionaire StockX-platform verbindt de kopers en verkopers in deze groeimarkt. Zoals bij de aandelenhandel op financiële beurzen bepalen verkopers de minimumprijs die ze willen accepteren, terwijl kopers een bod uitbrengen. Wanneer er een match is, zorgt StockX voor de vlotte en veilige uitwisseling van geld en goederen.
Het in Detroit gevestigde bedrijf heeft een groot aantal beroemde investeerders aangetrokken, onder wie Salesforce.com-oprichter Marc Benioff, de rapper Eminem en de acteur Mark Wahlberg. Na de recentste financieringsronde in juni 2019 werd StockX op 1 miljard dollar gewaardeerd. Eind 2018 overschreed het jaarlijkse bruto handelsvolume van het bedrijf voor het eerst de 1 miljard dollar. StockX heeft meer dan 800 medewerkers. De helft daarvan is werkzaam in Detroit.
Authenticatiecentrums
Authenticatiecentrums vormen de spil van de activiteiten van StockX. Het zijn grote magazijnen waar de goederen van verkopers worden ontvangen en klaargemaakt voor levering aan kopers. Om onaangename verrassingen te voorkomen, controleren gespecialiseerde StockX-medewerkers de authenticiteit, staat en maat van ieder product voordat het naar de nieuwe eigenaar wordt verzonden. Het authenticatiecentrum dat in september 2019 in Eindhoven werd geopend, is het eerste op het Europese vasteland.
Urban culture
De levendige stedelijke cultuur in de regio speelde een belangrijke rol bij de keuze voor Eindhoven. Brainport Development, de organisatie voor economische ontwikkeling van de regio, en de BOM brachten StockX in contact met plaatselijke fashion influencers. “We hebben samen met twee sociaal-culturele organisaties, Dynamo en Modebelofte, een presentatie gegeven van de rijke stedelijke cultuur in de regio. Onze toekomstverwachtingen op het gebied van tech, streetwear en duurzaamheid hebben StockX ervan overtuigd om voor Brainport te kiezen”, zegt Fancy van de Vorst van Brainport Development. Van Calster: “Er vindt hier een culturele opleving plaats. Urban fashion leeft hier écht onder de jeugd. Dat maakt het voor ons veel gemakkelijker om mensen te vinden die we tot authenticator kunnen opleiden. Om dat werk goed te kunnen doen, moet je je werkelijk interesseren voor streetwear en exclusieve sneakers. De regio is goed voorzien van mensen die ervaring en passie op dat gebied meebrengen.”
StockX heeft een paar maanden voor de lancering een meet-and-greet voor potentiële talenten georganiseerd. Daar zijn ruim 70 mensen op afgekomen. “Het was een enorm succes”, vertelt Van Calster. “De eerste 15 mensen hebben we al aangenomen en we hebben er het volste vertrouwen in dat we onze overige vacatures ook moeiteloos zullen kunnen vervullen. Over een jaar denken we meer dan 100 medewerkers te zullen hebben.”
StockX was ook ingenomen met de unieke ligging van Brabant – met 170 miljoen consumenten binnen een straal van 500 kilometer. Van Calster: “Hierdoor kunnen we de levertijd en -kosten voor onze belangrijkste markten optimaliseren: Duitsland, Frankrijk, Italië en de Benelux. Voor ons vormt Brabant echt de spil om het vasteland van Europa te bereiken.”
De BOM heeft StockX geholpen om sneller van de grond te komen. “We hebben erg veel aan hun introducties en ondersteuning gehad, omdat we zelf niet bekend waren met de lokale markt”, aldus Van Calster. “Ze stelden ons goed op de hoogte over het beschikbare onroerende goed en begeleidden ons bij onze bezoeken. Al met al hebben ze ons geholpen om zo snel mogelijk toegang te krijgen tot de talentenpool en de faciliteiten die we nodig hebben om onze nieuw hub te starten en onze activiteiten in Europa uit te breiden.”
StockX in cijfers
- Opgericht: 2015 in Detroit
- Medewerkers: meer dan 800 (juli 2019)
- Jaarlijks bruto handelsvolume: > 1 miljard USD
- Activiteiten in Brabant: authenticatie, logistiek en ondersteunende functies
- Personeel in Brabant: meer dan 100 fte (schatting voor 2020).