Uitgroeien tot dé Europese verzendtool voor kleinere webshops. Dat is de ambitie van SendCloud. Het Eindhovense bedrijf biedt kleinere webwinkels een eenvoudige en goedkope manier om bestellingen te verwerken en te versturen. Daardoor kunnen ze beter concurreren met de grote spelers in de markt.
Nog niet zo lang geleden hadden SendCloud CEO Rob van den Heuvel en medeoprichters Bas Smeulders en Sabi Tolou ieder zelf hun eigen webshop. Daarin kwamen ze al snel tot dezelfde conclusie: voor kleinere webwinkels is de verzending van pakketten duur en inefficiënt. “Als ik dertig orders binnenkreeg, zat ik dertig keer gegevens over te tikken voor een verzendlabel bij PostNL of DHL”, vertelt Van den Heuvel. “Bovendien kon ik als kleine webwinkel niet concurreren op tarief, of bijvoorbeeld de optie ‘voor 23:00 uur besteld, de volgende dag in huis’ aanbieden.”
Vanuit deze gedeelde ervaring ontstond in 2012 het idee voor SendCloud – een softwareplatform waarmee webshops hun orders razendsnel kunnen verwerken. Ze importeren dagelijks hun binnengekomen orders en vervolgens genereert SendCloud, afhankelijk van de wensen van de eindklant, automatisch de benodigde labels voor verzending via bijvoorbeeld PostNL, DHL, UPS, DPD of Fadello. Dankzij bulkcontracten met de aangesloten vervoerders kan SendCloud scherpe tarieven bieden. “We zijn klein begonnen en snel gegroeid. Dat moet ook wel, want met dit type dienst draait alles om veel volume”, weet Van den Heuvel.
Internationale expansie
In februari 2016 klopte het bedrijf aan bij de BOM. SendCloud wilde uitbreiden naar andere landen waaronder Duitsland, België en Frankrijk en had daarvoor financiering nodig. “Je moet bijvoorbeeld je platform uitbouwen en mensen in de betreffende landen aannemen voor sales, marketing en customer service”, legt Van den Heuvel uit.
Tweewekelijks sparren
Het team van SendCloud zit iedere twee weken met de investment manager van de BOM om de tafel. Dan sparren ze over allerhande zaken: van nieuwe targets en financieel-juridische aangelegenheden tot uitbreiding van het salesteam en vervolgfinanciering. “De BOM kan ons bij andere investeringsfondsen introduceren. En als we een nieuwe salesmanager zoeken, dan kijken ze met ons mee”, aldus Van den Heuvel. “De BOM heeft een enorm netwerk. Zo hebben ze ons ook gekoppeld aan een huidig lid van onze Advisory Board en diverse ervaren experts aan wie we concrete vragen kunnen voorleggen over bijvoorbeeld productontwikkeling en sales. Goede feedback maakt je scherper, dus we staan erg open voor die kennis.”
Gecontroleerde groei
De groei van de onderneming laat zich intussen onder andere zien in de omzetcijfers en het aantal medewerkers. Behalve het volledige dienstenpakket voor kleinere webwinkels, haalt SendCloud ook steeds meer omzet uit Software as a Service (SaaS). Grotere webwinkels die zelf al een contract met een pakketdienst hebben, kunnen zo alsnog gebruik maken van de unieke functies van de software van SendCloud, waaronder een eenvoudige afhandeling van retourzendingen. Van den Heuvel: “Sinds de BOM is ingestapt, is onze omzet vervijfvoudigd. En we hebben nu vijftig mensen in dienst, van wie acht in München.”
Inmiddels is het bedrijf actief in vijf landen, maar SendCloud wil meer. Internationalisering is een terugkerend thema in de gesprekken met de BOM. “Hoe pak je dat aan, komt expansie op het juiste moment, wordt het niet te veel ineens?”, licht de CEO toe. “Wij willen toe naar een Europees verzendnetwerk, waarbij cross border delivery mogelijk wordt en webshops dus een Europese markt krijgen. Dat is onze ambitie en een mooie uitdaging voor de komende tijd.
Ondersteuning BOM
- Investering in en advies over internationale groei
- Introductie bij potentiële vervolginvesteerders
- Tweewekelijkse sparring sessies over strategie en operationele zaken
- Koppeling aan experts uit het netwerk van de BOM
- Aandragen van professionals, zoals een lid van de Advisory Board