Redefine Meat – een innovatief foodtech-bedrijf uit Israël – ontwikkelt plantaardig vlees dat net zo goed smaakt en dezelfde textuur heeft als echt vlees. Het staat op de kaart op ruim 5.000 Europese foodservicelocaties, zoals hotels en restaurants. Vanaf mei liggen de producten in de schappen bij een bekende Brabantse retailer, supermarkten in de rest van Europa volgen in de komende maanden. Vanuit het Brabantse Best maakt het bedrijf een enorm positieve impact op onze planeet.
In het Brabantse Best wordt vlees opnieuw uitgevonden. Redefine Meat maakt er ‘nieuw-vlees’, volledig op basis van plantaardige ingrediënten zoals sojabonen, kikkererwten, koolzaadolie en cranberrysap. Daarvoor maakt het bedrijf gebruik van verschillende procestechnologieën. Additive manufacturing, oftewel 3D-printen, zorgt bijvoorbeeld voor een ‘vleesstructuur’ die perfect lijkt op de dierlijke tegenhanger.
Het resultaat is ‘geen compromis voor de vleesliefhebber’, volgens Edwin Bark, de directeur van Redefine Meat Europa. Het product heeft de textuur, smaak en het mondgevoel van traditioneel vlees, zonder dierlijke ingrediënten te gebruiken. Vandaar ‘nieuw-vlees’. Bark: “Het benoemen van nieuw-vlees als nieuwe categorie heeft een hele duidelijke reden. Wij zijn geen alternatief. We zijn geen vervanger. Wij zijn een nieuwe generatie vlees.” De focusdoelgroep is dan ook niet de vegetariër, maar juist de vleeseter. Daar kan het verschil gemaakt worden, volgens Redefine Meat.
Klimaatimpact
De wereld produceert op dit moment vier keer meer vlees dan vijftig jaar geleden. Zestig procent van alle landbouwgrond wereldwijd wordt gebruikt voor de productie van rundvlees. Onze vleesconsumptie is niet zonder gevolgen voor het klimaat. Toch is de verwachting dat mensen altijd vlees willen blijven eten. Bark: “Als we straks met tien miljard mensen op deze planeet rondlopen, is er niet genoeg ruimte om al die mensen op deze manier te blijven voeden. De enige manier om in de toekomst ook met z’n allen vlees te kunnen eten, is door vlees op een andere manier te creëren, milieu- en diervriendelijk, mét plantaardige ingrediënten. Onze producten hebben een positieve impact op de planeet."
Redefine Meat in Brabant
Brabant in transitie
Redefine Meat vestigde in 2021 haar eerste Europese commerciële productielocatie in Best, temidden van verschillende foodinnovatiebedrijven in het agrifood-ecosysteem. De uitdaging? Een proces creëren voor commerciële productie, wat tot dat moment een laboratoriumproces was geweest. Redefine Meat moest daarvoor onder meer de organisatie stevig uitbreiden. Daarvoor bouwde het bedrijf een traditionele vleesverwerkingsfabriek om tot plantaardige vleesverwerkende fabriek. Bark: “Brabant is de Foodvalley van Nederland, met het zwaartepunt van de dierlijke proteïneproductie. Het was niet alleen symbolisch om in het hart van de vleesverwerkende industrie een plantaardige vleesfabriek neer te zetten. Het had ook logistieke voordelen. De bedrijven hebben veel gemeenschappelijke infrastructuur en de bereikbaarheid is geweldig. Qua kennisniveau zitten we hier super, met de Technische Universiteit Eindhoven om de hoek en Universiteit Wageningen - waarmee we onderzoek doen - vlakbij. De faciliterende houding van zowel de gemeente als de provincie heeft ongelooflijk goed gewerkt. We voelden ons absoluut heel welkom in Brabant. We staan pas aan het begin van onze reis en zijn enorm gedreven het iedere dag beter te doen. Ik wil heel graag de volgende generatie schoon water, biodiversiteit en vruchtbare grond meegeven. En ik wil ook graag meegeven, dat mensen kunnen blijven genieten van vlees.”
Brabant: the scale-up plant of Europe
BOM ontwikkelde samen met Rewin en de provincie Noord-Brabant een nieuwe strategie op het gebied van Plant-based Food & Ingredients, om duurzame voedselsystemen te realiseren die bijdragen aan het toekomstig duurzaam verdienvermogen van onze provincie. Door nieuwe ketens te bouwen of bestaande te versterken, willen we van Brabant de scale-up plant of Europe maken. Redefine Meat is daarvan al een mooi eerste voorbeeld, en bovendien een sterke speler in het ecosysteem.
De vraag naar plantaardige voeding groeit. Thijs Taminiau, Teamleader Foreign Investments: “Innovatie is noodzakelijk om aan de groeiende vraag te (blijven) voldoen, maar startups vinden het nog moeilijk om op te schalen. Redefine Meat schaalde op van lab naar commerciële productie in een hele korte tijd. BOM hielp daarbij. Om de technische en ontwerpproblemen die zich voordeden aan te pakken, stelden we lijsten met vragen op en organiseerden we workshops om elke fase van het proces te onderzoeken. Omdat we in Brabant heel veel bestaande faciliteiten en krachtige ketens hebben op een relatief klein oppervlak kon Redefine Meat lekker pionieren, en – slim gebruikmakend van onze voorzieningen – snel opschalen. Wij zijn trots dat we het bedrijf mochten helpen om een goede plek te vinden. Samen met de Netherlands Foreign Investment Agency lieten we ze verschillende locaties zien, en zorgden we voor een ‘warme landing’. Door te laten zien hoe verschillende praktische zaken – denk aan visa’s – werken in Nederland, en door ze met het ecosysteem te verbinden.”
Innovatie in het DNA
Hele (grote) stukken plantaardig vlees maken, leek tot voor kort onmogelijk. Maar Redefine Meat voorspelt dat zij op termijn alle delen van de koe, het varken of het lam plantaardig kan maken. Bark: “We hopen 's werelds grootste vleesbedrijf te worden, waarbij technologie wordt ingezet in plaats van dieren. Onze focus ligt op innovatie; dat zit in ons DNA. Op dit moment hebben we tachtig mensen werken op de afdeling research and development. We zijn bekend geworden als dat foodtechbedrijf dat met printtechnologie werkt, maar we gebruiken allerlei technologieën om onze producten steeds beter, duurzamer en lekkerder te maken."