’America First’ en ‘buy and hire American’, dat is al wat de klok slaat sinds 2016. Belemmert dat de kansen voor Nederlandse tech- en maakbedrijven? Nee, want nog altijd doen veel van hen succesvol zaken in de VS. De Amerikaanse maakindustrie moet innoveren en is zich daar bewust van. De vraag naar innovatieve oplossingen en bereidheid om te investeren in ‘smart manufacturing’ is groot.
Tim Franken (InnovationQuarter) en Bodo de Wit (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM)) bezochten met een groep innovatieve Nederlandse bedrijven het hart van de Amerikaanse industrie, het Middenwesten. Samen met het Nederlands Consulaat in Chicago organiseerden zij een economische missie rondom de grote maakindustrie vakbeurs IMTS (International Manufacturing & Technology Show) 2018. Welke vier lessen nemen zij mee, die kunnen helpen op weg naar succes in de VS?
Vier lessen op weg naar succes in de Amerikaanse maakindustrie
De Amerikaanse industrie zoekt slimme technologie uit het buitenland, ondanks protectionistische maatregelen van de federale overheid.
In de hele Verenigde Staten zetten bedrijven én overheden in op het versterken en moderniseren van de maakindustrie. In het Zuidoosten en het Middenwesten, wordt fors geïnvesteerd in R&D en de opleiding van personeel. Bovendien kijken Amerikaanse OEMs, met veel belangstelling naar slimme technologie uit Europa en Azië.
“De Amerikaanse industrie is er bewust van dat zij moet innoveren” aldus Simon Bambach, Corporate VP North America voor de VDL Group. Veel OEMs zijn nog altijd verticaal geïntegreerd, waarbij ze veel processen in eigen hand willen houden. Volgens Bambach bewegen zij nu steeds meer naar samenwerken met partners in de keten, die delen uit het productieproces efficiënter kunnen uitvoeren. “Amerikaanse OEMs realiseren steeds meer dat zij een groter deel van hun activiteiten moeten uitbesteden om hun concurrentiekracht op te schroeven. Daarbij is samenwerking met internationale partners met een onderscheidend vermogen noodzakelijk en laten bedrijven zich niet zomaar tegenhouden door hogere importtarieven. Nederlandse bedrijven met een slimme dienst of product kunnen daar, mits zij zichzelf goed voorbereiden, van profiteren”.
Lokale aanwezigheid is belangrijk om serieus voet aan de grond te krijgen
Met een goede voorbereiding als randvoorwaarde, is lokale aanwezigheid uiteindelijk cruciaal om serieus zaken te doen in de VS. Daan Kersten, CEO van Additive Industries, opende met zijn bedrijf recentelijk een vestiging in Californië. Kersten: “Lokale aanwezigheid is belangrijk om in de VS serieus te worden genomen als partner. Wij hebben ervoor gekozen een vestiging te openen om dichtbij onze huidige en potentiële klanten in de aerospace sector te zitten.” De Eindhovense producent van 3D-metaalprinters heeft ervoor gekozen om lokaal een ervaren Amerikaanse manager aan te stellen. Ook stonden zij met een stand op de IMTS 2018, waar het haar 3D-metaalprinter presenteerde aan een publiek van meer dan 120.000 bezoekers. Ook andere Nederlandse maakbedrijven met een vestiging in de VS waren vertegenwoordigd op de beurs met een eigen stand, zoals Hembrug Machine Tools en Aerofilm Systems.
Chicago biedt veel potentie en is een serieus alternatief voor Silicon Valley en de Oostkust
Boeing, Motorola, Kraft Heinz, McDonalds en Caterpillar; grote bedrijven die hun hoofdkantoren hebben gevestigd in de stad Chicago. Veel bedrijven uit de maakindustrie, agrofood en financiële sector zijn gevestigd in en rondom de ‘Windy City’. Een recente ontwikkeling is dat de stad in snel tempo meer IT-bedrijvigheid aantrekt, van start-ups tot de technologiereuzen. Zo verplaatsten Google en Facebook, recentelijk delen van hun activiteiten naar de derde stad van de VS.
Terwijl Chicago een aantrekkelijk ecosysteem biedt voor ondernemers, is de stad in vergelijking met de Bay Area en steden als New York en Boston nog relatief onontgonnen terrein. Een voordeel ten opzichte van de bekendere tech hotspots is dat ook Chicago veel marktkansen biedt, maar dan met een minder moordende concurrentie en een beduidend lager prijsniveau. Huisvesting, faciliteiten en personeelskosten in Chicago zijn beter betaalbaar.
Tot slot is de stad ideaal gelegen in het hart van de VS met snelle vliegverbindingen naar Amsterdam en de rest van het land. Bijkomend voordeel van de ligging is dat de tijdzone ten opzichte van zowel Europa als de Amerikaanse westkust aantrekkelijk is. Nadine von Seelen, vertegenwoordiger in de VS voor industrieel designbureau VANBERLO: “Tot het middaguur kan ik nog contact hebben met mijn collega’s in Nederland, terwijl ik ’s middags kan telefoneren met een klant in Silicon Valley, dat helpt enorm om de vaart in onze projecten te houden”.
Houd rekening met culturele verschillen en benut Nederlandse waarden
Nederlanders willen de culturele verschillen tussen Europa en de VS, maar ook tussen verschillende staten nog wel eens onderschatten. De ‘average American’? Die bestaat niet, aldus Von Seelen. “De Verenigde Staten zijn geografisch groter dan Europa en dat komt ook tot uiting in cultuurverschillen tussen staten. Houd er dus rekening mee dat een ‘klik’ en goede samenwerking in de ene Staat dus geen garantie biedt voor succes in de rest van het land.” Het verdient de aanbeveling om je overal in Amerika te verdiepen in de cultuur en mentaliteit van mensen.
Tegelijkertijd kunnen elementen uit de Nederlandse zakelijk cultuur van grote waarde zijn bij het zakendoen in de VS. Kersten: “Bij Additive Industries zien wij openheid als een culturele asset, die onderdeel uitmaakt van onze propositie om Amerikaans talent aan te trekken”. Openheid, minder aandacht voor hiërarchie en meer verantwoordelijkheid voor werknemers spreken ook veel jonge Amerikaanse medewerkers aan. In een wereld waarin op dit moment op veel plekken de vraag naar talent het aanbod overstijgt, kan bewustzijn over onze eigen cultuur dus ook zakelijk van waarde zijn.
Geïnteresseerd in de VS? Wij helpen je op weg…
De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en InnovationQuarter geven ondernemers met internationale ambities een steun in de rug. Dat doen we met advies, het delen van kennis en netwerk, en het organiseren van internationale activiteiten zoals economische missies. Samenwerken en van elkaar leren staat voor ons aan de basis van succes.