De Reuselse ondernemer Johan Faes is met zijn gelijknamige bedrijf een van de hofleveranciers van verpakkingen voor de Brabantse hightechindustrie. Zijn onderneming speelt dan ook een belangrijke rol in de overgang van de huidige wegwerp economie naar een circulaire economie in 2050. Met een nieuw logistiek systeem dat voorlopig nog Cleanroom Connect heet, wil Faes producenten als ASML en Thermo Fisher verlossen van duizenden kilo’s plastic die jaarlijks in de kliko verdwijnen.
“50 procent minder grondstoffen in 2030. En helemaal circulair in 2050… Dat
is een enorme uitdaging waar we onze klanten bij nodig hebben. Want eigenaarschap is een belangrijke factor. Als je grip wilt houden op grondstoffen moet je ook zeggenschap hebben over die verpakking nadat het verpakte product is afgeleverd. In veel gevallen betekent dit dat we zullen overstappen op ‘Packaging as a Service’ (PaaS).”
Je bent initiatiefnemer van Cleanroom Connect, een methode om het transport tussen cleanrooms te verduurzamen. Waarom cleanrooms?
“Omdat we daar in deze regio heel veel mee te maken hebben. Stiekem wordt daarbij heel veel verpakkingsmateriaal verbruikt. Dat zijn vooral plastic zakken die bedoeld zijn om stofdeeltjes buiten te houden. Alleen in deze regio gaat het al om 500 tot 1.000 ton plastic afval per jaar. Het loont dus echt de moeite om daar wat aan te doen.”
(tekst gaat door onder de video)
Is er draagvlak voor de nieuwe aanpak?
“Jazeker!
Wij hebben een endorsement van een paar grote hightechbedrijven
waaronder ASML en Thermo Fisher. Die juichen deze initiatieven enorm
toe. Zij zitten ook met de uitdaging om in 2050 hun hele supply chain
circulair en klimaatneutraal te hebben.”
Hoe wil je het gaan aanpakken?
"We
willen alle logistieke tussenstappen uit het systeem halen door schone
ruimtes met elkaar te verbinden. Daarvoor ontwerpen we een
docking-systeem dat we voor diverse componenten en producten én voor
verschillende sectoren kunnen gebruiken: gestandaardiseerd, herbruikbaar
en makkelijk schaalbaar."
Faes is ook betrokken bij het fieldlab Advanced
Manufactoring Logistics op de Brainport Industries Campus. Welke rol
heeft het bedrijf daar precies?
“Bij advanced manufactoring
gaat het heel vaak over data sharing en digital twinning. Maar wat ook
een grote rol speelt zijn automated guided vehicles (AGV’s),
zelfrijdende karretjes die slim aan elkaar en aan processen gekoppeld
zijn. Op die karretjes staan meestal bakjes of kratjes. Dus in de meeste
gevallen ben je daarmee ook verpakkingen aan het versjouwen. Wij denken
mee een stukje standaardisatie. Het is ook de bedoeling dat de
containers die we gaan ontwikkelen voor cleanrooms straks via zo’n AGV
verplaatst kunnen worden. Dus in het fieldlab komt alles eigenlijk bij
elkaar.”
Hoe ziet jouw samenwerking met de BOM eruit?
“De
BOM speelt natuurlijk een belangrijke rol bij de Factory of the Future.
Daar vallen allerlei fieldlabs onder, waaronder Advanced Manufactoring
Logistics. Maar ook om de haalbaarheidsstudie te maken, is er nog een
financiële injectie gekomen van de Brabantse Ontwikkeling Maatschappij.
Dat helpt enorm om dit soort initiatieven van de grond te krijgen." (redactie: financiering vanuit het programma Circulair Value Center, in samenwerking met Provincie Noord-Brabant)
Wanneer kunnen we resultaten verwachten?
“Het
concept is inmiddels gevisualiseerd. Engineering is de volgende stap om
tot een werkend prototype te komen. Daar trekken we een jaar voor uit.
Ik wil graag het tempo erin houden. De doodssteek van innovaties als
deze is vaak dat ze te traag gaan. En we weten allemaal: die tijd hebben
we gewoon helemaal niet meer.”