Terug naar showcases

Mega-Inliner®: een game changer in bulktransport!

5b86b620a0e2d

Goed voor het milieu, efficiënter, meer volume per container en lagere transportkosten. De voordelen van de Mega-Inliner® klinken de producenten van vloeibare bulkproducten als muziek in de oren.  Sidon van Laarhoven is de oprichter van Mega-Inliner BV, producent van de Mega-Inliner®: een grote plastic zak die bestaat uit meerdere lagen folie en synthetische polymeren (EVOH) met een inhoud van 5.000 tot 35.000 liter.

Het gebruik van EVOH geeft de zak een Zuurstof Transmissie Ratio van minder dan 0,5. Daardoor is de zak bijvoorbeeld geschikt voor het transport van bier in bulk in plaats van in fust of blik en voor alle andere niet-gevaarlijke vloeibare food, feed, chemische en farmaceutische producten. 

De voordelen zijn enorm:

  • Omdat het bulkproduct in een zak in de tankcontainer zit, hoeft de container niet meer gereinigd te worden.
  • Dat bespaart flink in de reinigingskosten (zo’n € 250 en 2.000 liter drinkwater en chemische schoonmaakmiddelen per wasbeurt) en verlengt de levensduur van de tankcontainer.
  • De rit naar de wasstraat is niet meer nodig waardoor de tankcontainer effectiever ingezet kan worden.
  • De Mega-Inliner® kan door één persoon bij het laden in vijf minuten geplaatst worden en na het lossen in minder dan 10 minuten verwijderd worden.
Bij (inter)continentaal transport bespaart de Mega-Inliner® tot 75 procent op transportkosten en carbon footprint

Veel producenten stellen specifieke eisen aan het gebruik van tankcontainers vanwege het risico op cross-contaminatie, saturatie, de-saturatie of oxidatie van het product. Daardoor worden tankcontainers soms over grote afstanden leeg vervoerd. Dat is met de met de Mega-Inliner® niet meer nodig: elke niet-gevaarlijke vloeistof kan direct met een nieuwe zak geladen worden. Producenten met (inter)continentale stromen kunnen hierdoor hun transportkosten en carbon tot 75% reduceren.

De BOM

De BOM erkende al vroeg de potentie van de Mega-Inliner®. Noord-Brabant is een prima uitvalsbasis voor marktintroductie vanwege de belangrijke Europese distributiefunctie van de regio. Vanwege een first mover advantage wilde Sidon de productie zelf controleren en organiseren. Dat vergde een flinke investering in een volledig nieuwe productielijn. Bovendien moest de Mega-Inliner® met verschillende producten (dichtheid, hoeveelheid) en in verschillende omstandigheden getest worden (schudden van de container, klotsen van de vloeistof e.d.). De BOM heeft in een vroege fase ondersteund met een lening om deze milestones versneld te bereiken. Niet alleen met kapitaal, maar ook door het verkennen van mogelijke behoefte bij potentiele gebruikers en de inzet van het Pitch Logistics netwerk (een neutraal netwerk dat logistieke start-ups en de logistieke markt bij elkaar brengt).  Van Laarhoven: “Mede dankzij de ondersteuning van de BOM in de vroegste fase, hebben we inmiddels een private investor gevonden die een significante investering heeft gedaan. De BOM is van groot belang geweest bij de ontwikkeling van de Mega-Inliner®.” 

Deel deze pagina

Start making impact! Bekijk onze vacatures