Holst Centre in Eindhoven heeft al sinds zijn oprichting in 2006 klanten in het buitenland. Sinds een paar jaar werkt het onafhankelijke R&D-centrum bij de betreding van nieuwe internationale markten intensief samen met de BOM. Managing Director Ton van Mol: “Dankzij het netwerk van de BOM hebben we veel meer buitenlandse leads binnengehaald. Uiteindelijk leidt dat tot nieuwe klanten.”
Holst is een samenwerking van TNO en het Vlaamse imec. Met 230 man personeel ontwikkelt Holst in opdracht technologie voor bedrijven over de hele wereld zoals Samsung, Panasonic, Dupont en founding partner Philips. “We richten ons vooral op het snijvlak van flexibele elektronica en ultra low power design. Zo hebben we een drukgevoelige mat ontwikkeld die draadloos communiceert met een computer. Je kunt zo’n mat bijvoorbeeld integreren in de keukenvloer voor een kastje met schoonmaakspullen. Als jij of ik erop gaan staan, krijgen we het kastje gewoon open. Maar als een kind van 10 kilo dat doet, blijft het deurtje dicht.”
Vouwbare telefoonschermen
Ook is Holst actief op het gebied van Connected Health. Om de vitale functies van patiënten 24/7 te kunnen monitoren, moeten ze nu nog vaak een oncomfortabel kastje bij zich dragen. “Wij ontwikkelen pleisters die aanvoelen als een tweede huid, draadloos communiceren en veel minder energie gebruiken, waardoor je niet telkens de batterij hoeft te verwisselen. Een ander voorbeeld zijn de vouwbare telefoonschermen die dit jaar op de markt zijn gekomen. Belangrijke onderdelen van die technologie zijn hier ontwikkeld.”
Internationalisering is van groot belang voor Holst. Al sinds het begin heeft het R&D-centrum – behalve in Nederland – ook klanten in Azië en Amerika. De samenwerking met wereldspelers zorgt er onder andere voor dat lokale partners makkelijker kunnen aanhaken bij grote internationale innovatieprojecten. “Dat is goed voor het Brabantse ecosysteem. Bovendien past internationalisering naadloos bij onze filosofie en ambitie. Als je tot de beste R&D-centra van de wereld wilt behoren, móet je met wereldspelers werken.”
Lokale mensen
In de begintijd profiteerde Holst in het buitenland vooral van de netwerken van TNO en imec; de laatste jaren werkt het R&D-centrum veel samen met de BOM, de provincie Noord-Brabant en het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA). “Vooral in nieuwe markten hebben we continu overleg met de BOM over hoe we daar het beste kunnen opereren. Een goed voorbeeld is China. Vanwege taal- en cultuurverschillen is het lastig om hier voet aan de grond te krijgen. De BOM werkt met lokale mensen en het NFIA, waardoor ze veel contacten hebben en goed weten hoe de hazen lopen.”
Matchmaking
Ook doet Holst geregeld mee aan matchmaking events die de BOM vaak organiseert rondom missies in het binnen- en buitenland. Die matchmaking vindt overigens ook steeds vaker ad hoc plaats. “Onlangs kwam de BOM nog met een Taiwanese partij bij ons langs om te kijken of er een match zou kunnen zijn. Al met al schat ik dat we dankzij de samenwerking met de BOM ons buitenlandse netwerk hebben kunnen verdubbelen, en veel meer leads hebben binnengehaald. Dat leidt uiteindelijk tot nieuwe klanten.”
Boots on the ground
Voor bedrijven die in het buitenland zaken willen doen, zijn boots on the ground onmisbaar. Van Mol: “Aziatische bedrijven maken beslissingen op basis van andere criteria dan westerse bedrijven. En als je contractafspraken maakt, helpt het heel erg als je dat in hun eigen taal kan doen. Als ik een mkb-bedrijf met internationale ambities was, zou ik daarom – eventueel met andere ondernemers - op zoek gaan naar lokale mensen die de spelregels kennen en de contacten hebben. De BOM kan daarin prima als regisseur optreden.”