Terug naar actueel

‘Virtual Reality laat internationaal kansen liggen’

6 juni 2016
576013d6725ca

Virtual en augmented reality (VR/AR) ontwikkelaars werken vooral in opdracht van bedrijven en richten zich te weinig op de bouw van softwareplatforms. Daardoor missen ze internationale groeikansen, zo concludeert de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) in een onderzoeksrapport dat vandaag verschijnt. Het BOM-rapport ‘VR/AR: Hype of serieuze business?’ is het eerste Nederlandse onderzoek dat cijfers presenteert over de VR/AR-industrie in ons land en haar groeipotentie.

Omzetgroei

Uit het onderzoek blijkt dat Brabantse ontwikkelaars zich vooral richten op bedrijfsspecifieke VR/AR content voor de Nederlandse markt. Gemiddeld verwachten ze dat hun binnenlandse omzet met 49% zal toenemen, terwijl hun omzetgroei vanuit Europa en de rest van de wereld blijft steken op respectievelijk 21% en 18%. Hun buitenlandse omzet zou aanzienlijk hoger kunnen liggen als ontwikkelaars zich meer richten op de bouw van softwareplatforms, aldus Coen Sanderink, die het onderzoek namens de BOM leidde.

“Er liggen volop groeikansen voor VR/AR-ontwikkelaars, in Nederland maar ook daarbuiten. Bedrijven aan de gebruikerskant willen hun budget met name besteden aan softwareplatforms waarop je bijvoorbeeld trainingen ontwikkelt. Zulke platforms zijn schaalbaar en relatief eenvoudig aan te passen om ook internationaal aan te bieden. We zien echter dat Brabantse ontwikkelaars zich focussen op concrete, bedrijfsspecifieke content voor de lokale markt. Het is natuurlijk doodzonde als ze hiermee internationale groeimogelijkheden laten schieten”, vertelt Sanderink van de BOM.

We zien dat Brabantse ontwikkelaars zich focussen op concrete, bedrijfsspecifieke content voor de lokale markt. Het is doodzonde als ze hiermee internationale groeimogelijkheden laten schieten.
Coen Sanderink - BOM

Wereldwijd voorspellen analisten dat virtual en augmented reality dit jaar massaal gaan doorbreken, zowel bij consumenten als bedrijven. Bij virtual reality kunnen gebruikers met een VR-bril in een volledig gesimuleerde 3D-omgeving stappen. Bij augmented reality worden de werkelijke en virtuele wereld gecombineerd. Gaming vormt internationaal de grootste markt.

Brabant: VR in engineering

Voor Brabant ligt dat anders, zo blijkt uit het rapport: hier liggen met name kansen voor VR/AR-toepassingen in de engineering sector. “Denk aan ondernemingen die hun mensen via VR kunnen trainen in het gebruik en onderhoud van machines die nog in de ontwikkelfase zitten. Daardoor kunnen deze machines sneller in gebruik worden genomen, wat bedrijven een voorsprong geeft op de concurrentie”, licht Sanderink toe. “Engineering is een bijzonder interessante markt voor ontwikkelaars, ook omdat die naast gaming en de zorg in de internationale top drie staat.”

De BOM legde voor het onderzoek een groot aantal internationale studies over de mogelijke doorbraak van VR naast elkaar. Daarnaast werden in eigen land en met name in Brabant 20 diepte-interviews gehouden en is kwantitatief marktonderzoek gedaan onder meer dan 300 ontwikkelaars, bedrijven en onderwijsinstellingen.

E-zine rapport

De korte versie van het rapport is online te bekijken in de vorm van een toegankelijk ezine. Het volledige rapport is hier ook als PDF te downloaden.

Deel deze pagina

Start making impact! Bekijk onze vacatures