Een delegatie van Brabantse ondernemers bezocht deze week München en omgeving. Op zoek naar nieuwe zakelijke contacten en om te kijken hoe ver het grootste autoland van Europa is op het gebied van e-mobility.
Verslag van Arjan Paans van Innovation Origins, powered by E52.
De tot 100 procent elektrische auto omgebouwde oldtimer Fiat 500, waar de Brabanders lachend bij op de foto gaan, is een goede metafoor voor de houding van de Duitse auto-industrie ten opzichte van elektrisch rijden: iets waar de grote concernen maar mondjesmaat mee bezig zijn en eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. De deelnemers aan de Smart & Green Mobility reis van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) verbazen zich drie dagen lang over die houding in het machtige autoland, die echter wel kansen biedt voor de veel innovatievere Nederlandse bedrijven.
Helaas schiet het bezoek aan het BMW Centre for Autonomous Driving erbij in. Het programma was al overvol en dinsdagmiddag moeten de deelnemers nog naar een bijeenkomst van lokale bestuurders in het oosten van de deelstaat over het vervangen van het wagenpark door elektrische voertuigen.
En hoe slaapverwekkend veel uiteenzettingen tijdens de ruim vier uur durende bijeenkomst Elektromobilität im kommunalen Fuhrpark ook zijn, ze zeggen de deelnemers veel over hoe in Duitsland het beslissingsproces op dit terrein loopt. Tijdens de nazit worden snel contacten gelegd met een advocate die alles weet over de Duitse regelgeving rond elektrische laadstations voor mobiele laadpalen. Nog meer bureaucratie: de certificaten waar gemeenteambtenaren over moeten beschikken en de verplichte maandelijkse bijscholing. Nogal wiedes dat de doorbraak van de elektrische auto in dieselland Duitsland nog even op zich laat wachten.
Bijzonder is het bezoek aan Volabo op het terrein van de Militaire Universiteit in München, eerder op de dag. Dit bedrijf ontwikkelt een revolutionaire techniek met zeer krachtige motoren die voldoende hebben aan 48 volt: een enorme verbetering is voor de veiligheid van elektrische voertuigen. Die worden tot nu toe op 400 volt aangedreven en kunnen bij reddingsoperaties voor gevaar zorgen. De bezichtiging van een omgebouwde Volkswagen Touran en een kleine Lotus sportwagen met dit type motor was absoluut een van de hoogtepunten van de reis.
Arjan Paans van Innovation Origins vroeg de deelnemers aan de reis met welke verwachtingen ze naar Duitsland kwamen en met welke ervaringen ze weer teruggaan naar huis: