Van 12-17 maart heeft de BOM in samenwerking met Brainport Industries een verkenningsreis georganiseerd naar Singapore, Vietnam en Maleisië. 10 bedrijven* uit de high-tech maakindustrie gingen die week met ons op pad met een soortgelijke missie: Verkennen wat deze regio in zuidoost Azië aan zakelijke kansen te bieden heeft, met name als vestigings-, productielocatie.
Aanleiding van deze reis is een groeiende interesse onder het Brabantse hightech bedrijfsleven naar de regio. Deze high mix - high complexity - low volume maakbedrijven zien mogelijkheden voor groei van hun business en kansen voor productieactiviteiten in Zuidoost-Azië. Deze reis bood hen een unieke kans om een beeld te krijgen over de ontwikkelingen in deze snelgroeiende markt, de kwaliteit van het ecosysteem, de uitdagingen die bedrijven ervaren bij bestaande productie activiteiten en de kansen die er zijn voor nieuwe productie vestigingen. Ze zoeken naar antwoorden op vragen als: Hoe is het vestigingsklimaat in de verschillende landen? Welke (potentiële) klanten zijn er al actief? Hoe ziet de hightech supply chain er daaruit? Is er voldoende talent beschikbaar? Hoe zit het met logistiek? Wat zijn de kosten voor het opzetten van een vestiging? Welke incentives zijn er voor buitenlandse investeerders?
3 landen in één week tijd met slechts 2 maanden voorbereiding… Dat is een uitdaging die je prima bij ons neer kan leggen! Graag nemen we jullie kort mee om een impressie te krijgen van deze intensieve maar ook zeer geslaagde reis.
Zondag 12 maart, Singapore, 70e verdieping van het Swiss Hotel
Tijdens het kick-off diner met de Nederlandse ambassade in Singapore maken we kennis met Theo Kneepkens, woon en werkzaam in Singapore als senior vice president global operations bij KLA. Als oud Philips ETG man kent hij onze bedrijven en hun ambities goed. Hij neemt ons mee in de keuzes die KLA heeft gemaakt in de regio, en wijst ons op de ontwikkelingen en de do’s en don’ts. Stof tot nadenken en een perfecte start van deze verkenningsreis!
Maandag 13 en dinsdag 14 maart, Maleisië
We gaan de grens over naar Maleisië en brengen een bezoek aan het zuidelijke Johor Bahru en het noordelijke Penang. Het programma bestaat deze dagen uit bedrijfsbezoeken aan o.a. KMWE, HQ Pack en Hittech, aan lokale industrieparken en een advanced manufacturing en trainingscentrum. ’s Avonds maken we tijdens een netwerkreceptie met de Nederlandse ambassade kennis met het lokale netwerk en met contacten die deze bedrijven kunnen ondersteunen bij hun verkenning in de regio. De eerste indrukken zijn positief! Goede infrastructuur, (deels) aanwezig ecosysteem, mooie professioneel opgezette fabrieken en vriendelijke mensen. Maar ook de uitdagingen als schaarste op de arbeidsmarkt en culturele verschillen komen worden zichtbaar.
Woensdag 15 t/m vrijdag 17 maart, Vietnam
Al meteen bij aankomst in Vietnam voel je aan alles, dit is een land in ontwikkeling. Overal drukte, chaos maar ook de honger om te ontwikkelen en te groeien. Overal wordt gebouwd, de scootertjes krioelen met duizenden door elkaar over de wegen op elke straathoek vind je bedrijvigheid. We doen zowel Ho Chi Minh in het zuiden als het noordelijk gelegen Hanoi aan. Op beide locaties hebben we een soortgelijk programma als in Maleisië. We organiseren een ontbijtsessie met Bosch en KONE waarin de lokale directeuren heel open hun ervaringen in dit land met ons delen. Bezoeken 3 industrieparken en netwerken op de residenties van de ambassadeur en consul generaal met het lokale netwerk. Daarnaast brengen we een bezoek aan het indrukwerkkende R&D centre van Samsung en aan de productiefaciliteit van het Nederlandse Lucassen Precision. Eigenlijk hebben we niet genoeg tijd maar toch lukt het om in die paar dagen een impressie van Vietnam te krijgen. Het land waar momenteel reuzen als Samsung, Apple, Foxconn, LEGO en vele anderen zich vestigen en waar volop kansen en positieve incentives liggen. Maar waar ons ook uitdagingen op het gebied van infrastructuur en talentontwikkeling zichtbaar worden. En in hoeverre is de supply chain waar deze Nederlandse bedrijven behoefte aan hebben eigenlijk al aanwezig?
De organisatie in een notendop:
- 6 dagen, 3 landen, 7 regio's, 4 hotels, 7 vluchten, 14 (bedrijfs-)bezoeken
- Netwerkrecepties, ontbijtsessies, lunchmeetings
- 19 deelnemers
- 2 maanden voorbereidingstijd: Inventariseren, luisteren, afstemmen, organiseren, coördineren, communiceren, aanpassen, nogmaals aanpassen, check-check-dubbel check, tot ieder puzzelstukje perfect op zijn plek past.
*Deelnemende bedrijven aan deze reis waren: AAE bv, Bestronics, BKB Precision, HQ Pack, KMWE, Neways Electronics, NTS Group, Sempro Technologies, Sioux en VDL ETG. De organisatie is opgepakt door de BOM in samenwerking met Brainport Industries. Deze reis is mede mogelijk gemaakt door ondersteuning vanuit de volgende partijen: de lokale Nederlandse Ambassades, Consulaten, RVO en EIPO.