Amber en EFFECT Photonics, zomaar enkele aansprekende namen van start-ups die hun oorsprong vinden in studententeams van de TUe. Niet voor niets kiezen steeds meer studenten voor ondernemerschap. Als partner van The Gate, de TUe Contest en Tilburg University Challenge coacht de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) regelmatig studententeams die hun slimme vindingen naar de markt willen brengen. Doel: innovatieve ideeën of startups naar een hoger plan brengen en het pad effenen voor de eerste financieringsronde. Maar wat maakt een goed idee kansrijk? Waar kijkt een ontwikkelaar en investeerder als de BOM naar?
Als BOM ontvangen en begeleiden we met onze programma’s, business development coaches en investeringen bijna 200 bedrijven per jaar. Van alle financieringsaanvragen die we binnen krijgen, leidt circa 5 procent ook daadwerkelijk tot een investering. In deze blog laat ik aan de hand van mijn ervaringen tijdens de TUe Contest zien hoe je de kansen op een succesvolle business case vergroot. Want, wanneer doe je het als studententeam goed en waar kan het beter? Bij de BOM kijken wij bij elke start-up naar de volgende aspecten en gaan we met de ondernemer in gesprek hoe zijn plannen nog beter kunnen:
Probleem- en markt validatie
De hamvraag bij elk idee is en blijft: lossen de ondernemers echt een probleem op voor de klant? Het valideren is hierbij van groot belang, zorg er voor dat je zo snel mogelijk met de beoogde klant praat zodat je weet wat er echt speelt in de markt en je niet alleen handelt op basis van aannamen. Hoe uniek is de bedachte oplossing en is de klant hiervoor bereid te betalen? Vervolgens kan je valideren of de oplossing ook daadwerkelijk schaalbaar is.
Impact
Meer dan 60% van de portfoliobedrijven van de BOM draagt direct bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken als CO2-reductie, gezondheid, voedseltransitie of de ontwikkeling van baanbrekende technologie. Dit percentage neemt jaarlijks toe. De ambitie om impact te realiseren zien we ook terug in de ideeën van studenteneams die deelnemen aan de TUe Contest. Het realiseren van impact en het hebben van een duidelijke purpose vergroot je kansen op succes.
Team
Ondernemen is altijd een team-effort. De een is sterk in techniek, den ander is commercieel en weer een andere is sterk in strategie. Heeft je team alle kennis en kunde in huis om van hun idee een succes te maken of zijn er nog meer aanvullende competenties nodig? Hoe zit het met de ervaring over/in de markt? Is er ervaring in het bouwen van start-ups? Zijn jullie samen ambitieus, leergierig en heeft het team een gedeelde missie en visie?
Verdienmodel
Last but not least, ondernemen is niet alleen ontwikkelen maar ook geld verdienen. Hier ziet het verdienmodel eruit en is deze gevalideerd? Ga je een product verkopen of is de dienstverlening eromheen belangrijker. Hoe ga je dit financieren en waar gaat de financiering voor worden gebruikt? Zet je in op marketing of vraagt het product nog technische ontwikkeling?
Het is leuk om de verschillende teams te spreken en met ze te sparren over de ontstane ideeën en hoe deze nu het beste uit te werken om tot een daadwerkelijk start-up te komen. Ook goed om te zien dat er door vele teams al groots gedacht wordt en ze nog net niet aan het fundraisen zijn! Het werken met studenten geeft energie en laat zien waar de kansen voor toekomst liggen.
Heeft jouw studententeam het innovatieve idee dat de komende jaren het verschil gaat maken? Neem dan contact op met The Gate voor TUe of Midpoint Brabant voor Tilburg University. De BOM biedt hier als partner verschillende interessante programma’s en begeleiding aan om jullie kansen op succes verder te vergroten en misschien wel de nieuw Amber te worden.
BOM. Catalyzing Change!
Ondernemerschap is de aanjager voor verandering. Van duurzame voeding, een gezonde toekomst, klimaatneutrale energie tot de ontwikkeling van kansrijke sleuteltechnologieën. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) zorgt dat start-ups die daaraan bijdragen een vliegende start maken en kunnen doorgroeien tot scale-ups, dat ondernemingen in Brabant altijd over de juiste faciliteiten beschikken en dat bedrijven met internationaliseringsambities deze kunnen waarmaken. De afgelopen vier jaar realiseerde de BOM impact samen met meer dan 600 ondernemingen.