De Eindhoven startup Globe Protocol heeft € 1.2 miljoen opgehaald bij Simac, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en twee private investeerders. De investering moet bijdragen aan de opschalingsambitie van het bedrijf. Globe Protocol kijkt daarvoor niet alleen naar Europa, maar ook naar de Verenigde Staten en Azië.
Globe Protocol ontwikkelt een platform waarmee de privacy van consumenten beschermd is én bedrijven alsnog waardevolle klantdata ontvangen.
Een overdaad aan advertenties van een sportschoenenmerk, net nadat je zocht naar meer informatie over je voetbalclub. De wereld achter razendsnelle en gerichte advertenties is steeds meer mensen een doorn in het oog. Consumenten willen liever anoniem kunnen surfen en scrollen, zonder de controle te verliezen waar ze data achterlaten.
Ondertussen is het voor veel sportclubs ingewikkeld om een stabiele fanbase op te bouwen. Fans bevinden zich versnipperd over verschillende platforms, zoals Facebook, Instagram en eigen touchpoints van de club. Globe Protocol laat fans samenkomen op één plek. Fans kunnen hun club inzage geven in hun hobby’s, interesses en voorkeuren. In ruil hiervoor krijgen ze op maat gemaakte aanbiedingen, maken ze kans op tickets en merchandise.
Heroes Den Bosch is hier een mooi voorbeeld van. Deze Nederlandse basketbalclub met een rijke historie, heeft sinds mei ’23 één geïntegreerde omgeving voor de club, fans en haar sponsoren. Inmiddels kunnen 15 business partners promoties aanbieden als de fan dit wil en maken zo’n 1500 fans gebruik van deze mogelijkheid.
AnyID springt in het gat dat third-partycookies achterlaten
Globe Protocol springt met haar platform AnyID in op de wens om anoniemer te surfen. Via de AnyID-app kunnen gebruikers persoonlijke gegevens in een digitale kluis plaatsen. Vervolgens bepalen ze zelf welke informatie voor welk bedrijf zichtbaar is. Zero-party data, heet dat.
AnyID bedient niet alleen de consument, ook bedrijven. Third-party cookies verdwijnen namelijk langzaam van het toneel. In 2024 stopt Google Chrome ermee - 70 procent van de internetters gebruikt Chrome. Met het afschaffen ervan droogt ook de datagoudmijn voor bedrijven op. AnyID springt in dat gat. Doordat consumenten via AnyID specifiek gegevens delen, wordt de data betrouwbaarder en waardevoller voor bedrijven.
Eerlijk gebruik van data voor bedrijven
“”Zero-party data voor bedrijven een eerlijkere manier van het opbouwen van een klantprofiel”, aldus Jasper Meijer van Putten, oprichter en ceo van Globe Protocol, “Juist omdat de consument akkoord geeft en zelf bepaalt wanneer de informatie is in te zien. Met AnyID voldoen bedrijven ook nog eens aan huidige én toekomstige privacyregels.”