Tijdens de startsessie van het LEVEL UP 2024 evenement, 30 september in het Eindhovense Evoluon, waren de woorden van Prins Constantijn vooral bedoeld als een uitdaging voor startups en ondernemers. Zijn belangrijkste boodschappen: falen is niet iets om bang voor te zijn, maar eerder een markering van inspanning en ambitie, je moet het probleem van de klant goed begrijpen, pivotten wanneer dat nodig is en bouwen met veerkracht. “Succes is voor degenen die doorzetten, zich aanpassen en open blijven staan voor nieuwe mogelijkheden, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan een robuust ondernemend ecosysteem.”
Prins Constantijn van Oranje, speciaal gezant bij Techleap en belangrijk pleitbezorger voor het Nederlandse startup ecosysteem, gebruikte zijn LEVEL UP sessie om inzichten te delen over falen, schalen en het belang van startup validatie.
Hardt Hyperloop
“Een mislukking is een moeilijk te begrijpen concept,” zei Constantijn. ”Als je nooit iets hebt zien mislukken, dan heb je waarschijnlijk niet hard genoeg geprobeerd om iets groots op te bouwen.” Volgens hem is het pas echt een mislukking als iemand zich niet heeft gewaagd aan het bouwen van iets belangrijks. In plaats daarvan zijn wat mensen vaak als mislukkingen beschouwen lessen die bijdragen aan uiteindelijk succes.
Een voorbeeld dat hij aanhaalde is Hardt Hyperloop, een bedrijf dat zich op onbekend terrein begeeft om een compleet nieuwe vorm van transport te bouwen. Ondanks het feit dat ze aanzienlijke steun van regelgevende instanties en kapitaal nodig hadden, hebben ze doorgezet en blijven ze innoveren. “Met soberheid, bescheidenheid en slim opereren kun je heel ver komen,” legde Prins Constantijn uit, waarbij hij de waarde van een sterke visie en vastberadenheid benadrukte.
Gevraagd naar veelgemaakte fouten die startups maken, wees hij op de validatiefase als een kritiek gebied waar ondernemers vaak overhaast te werk gaan. “Het is super relevant om je klant echt te begrijpen – wie ze zijn en wat ze nodig hebben – voordat je gaat schalen,” benadrukte hij. Dit is vooral cruciaal voor startups op het gebied van deep tech en hardware, waar het bouwen van geavanceerde technologie vaak voorafgaat aan het identificeren van het kernprobleem van de klant.
Prins Constantijn deelde een praktijkcase die het belang van pivoting en klantvalidatie benadrukt. Een bedrijf dat zich aanvankelijk richtte op het maken van een computer-herseninterface voor ALS-patiënten moest pivoteren toen ze een meer commercieel levensvatbare toepassing voor de technologie vonden in het diagnosticeren van gehoorproblemen bij kinderen. “Het is erg moeilijk als je vanuit een specifieke gedachte een probleem wilt oplossen,” merkte hij op, ”en er dan achter komt dat de commerciële toepassing misschien in een heel andere ruimte ligt.”
Is het probleem groot genoeg?
Begrijpen wie bereid is te betalen voor de oplossing is essentieel voor succes. “Is het probleem groot genoeg?” vroeg hij, en onderstreepte dat de reis van een ondernemer een voortdurende evaluatie van de geschiktheid voor de markt vereist.
Prins Constantijn ging in op de uitdagingen bij het schalen van startups en merkte op dat sommige ondernemers starten moeilijker vinden, terwijl anderen moeite hebben met het focussen op één propositie. “Voor mij is starten veel moeilijker dan schalen. Het is cruciaal dat je als ondernemer weet waar je goed in bent en waar niet,” adviseerde hij. Het opbouwen van een complementair team en het afstemmen met investeerders is essentieel, vooral om te voorkomen dat verkeerd afgestemde mijlpalen een bedrijf doen ontsporen.
In zijn hoedanigheid bij TechLeap, een organisatie die het Nederlandse tech-ecosysteem ondersteunt, benadrukte Prins Constantijn verschillende programma’s die zijn ontworpen om startups in verschillende groeistadia te helpen. Het “Rise” programma, bijvoorbeeld, richt zich op schaalvergrotingsuitdagingen en biedt peer-to-peer leren met ervaren ondernemers. TechLeap biedt daarnaast een pre-revenue programma genaamd “Pole Position” voor deep-tech bedrijven om obstakels in een vroeg stadium aan te pakken. Bovendien organiseren ze de “Academic Startup Competition”, een ondersteuningsprogramma dat startups helpt in hun beginjaren.
Haal alles uit LEVEL UP
Op de vraag hoe startups het meeste kunnen halen uit evenementen als LEVEL UP, legde Constantijn de nadruk op voorbereiding en openheid. “Weet waarvoor je komt,” adviseerde hij, terwijl hij deelnemers ook aanmoedigde om serendipiteit te omarmen. “Blijf niet aan de koffietafel zitten met alleen de mensen die je kent. Zoek contact met anderen; misschien is er een stukje van de puzzel dat je mist.”
Dit artikel werd geschreven in samenwerking met en gepubliceerd op Innovation Origins, mediapartner van LEVEL UP.