Internationalisering hoort tegenwoordig bij zakendoen voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). Door de veranderende geopolitieke context en buitenlandse concurrentie kent het Nederlandse mkb meer uitdagingen. Door internationale markten te betreden kan het mkb echter goed groeien en uitbreiden. Grote internationale bedrijven besteden hun activiteiten uit, wat weer kansen biedt voor toeleverende mkb-bedrijven in zowel industriële sectoren als dienstverlening.
Er is nog relatief weinig aandacht voor internationalisering van het Nederlandse mkb. Dit terwijl het mkb verreweg de grootste groep internationale ondernemers vormt. Ook is de Nederlandse export goed voor 1/3 van het bruto binnenlands product. Verdere inzet op internationalisering van het mkb helpt deze bedrijven door te groeien en hun productiviteit en innovatie te stimuleren. Bij microbedrijven vergroot internationalisering de kans op productiviteits- en banengroei enorm, zo blijkt uit de Staat van het MKB van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap.
Alle reden om te zorgen dat ondernemers hun blik op het buitenland richten. Dit gaat niet vanzelf. Vooral kleinere mkb-bedrijven hebben geen medewerkers die zich volledig kunnen richten op internationalisering. Betrouwbare, directe en gespecialiseerde hulp van buitenaf vult dit gat.
Om mkb-bedrijven bij hun internationalisering goed te ondersteunen zijn wij als publiek netwerk met bedrijven in gesprek gegaan om te zien welke behoeften, kansen en knelpunten er zijn. In 2 jaar tijd hebben wij al 1911 bedrijven uit allerlei Nederlandse regio’s en sectoren proactief ondersteund om succesvol te zijn in het buitenland. De bezochte bedrijven zijn duidelijk meer publieke diensten gaan gebruiken dan voor het TRP.
Als netwerk dragen we met het TRP-programma bij aan onze gezamenlijke dienstverlening aan mkb-bedrijven. We zijn er trots op dat de bezochte ondernemers de gesprekken positief3 waarderen. Op deze manier werken we samen aan een sterker Nederland in de wereld.