Momoyoga, producent van managementsoftware voor yogastudio’s, haalt financiering op bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en Freshheads Ventures. De investering helpt het product te optimaliseren voor de internationale markt en de groei van het bedrijf te versnellen.
Momoyoga is specifiek ontwikkeld voor yogastudio’s en yogadocenten. De studio management software helpt administratieve processen te vereenvoudigen en neemt taken uit handen. Momoyoga biedt yogastudio’s onder meer de mogelijkheid om eenvoudig een online lesrooster aan te maken, betaalvormen in te stellen en te factureren via één online omgeving. Ook helpt het de klantvriendelijkheid te vergroten en klantcontact te verbeteren. Zo kunnen deelnemers zich via ieder gewenste device inschrijven en aan- of afmelden, en kiezen deelnemers zelf via welke weg ze willen betalen.
“Het was een heel bewuste keuze om ons op één niche te richten en de doelgroep
niet te verbreden”, zegt Joost Gielen, mede-oprichter van Momoyoga. “We bieden liever
een oplossing die voor 100 procent relevant is voor één doelgroep dan voor 80 procent
bij diverse doelgroepen. Met die scherpe focus bedienen we onze doelgroep
optimaal.”
Momoyoga neemt tijdrovende administratieve processen van een yogastudio weg bij ondernemers en docenten. “Yogadocenten willen het liefst lesgeven, maar zijn veel tijd kwijt met administratie en nevenprocessen”, zegt Ingo Oszkinat, mede-oprichter van Momoyoga. “Bestaande softwarepakketten werken allesbehalve intuïtief en zijn niet toegespitst op yoga. Met Momoyoga besparen yogadocenten tijd die ze kunnen steken in het ontwikkelen, voorbereiden en geven van yogalessen.”
De financiering wordt benut om verdere internationale groei mogelijk te maken. Enerzijds met marketing en sales, en anderzijds door het product te optimaliseren voor specifieke regio’s. Bijvoorbeeld door nieuwe betaalmogelijkheden toe te voegen. Zo maken veel Nederlandse yogastudio’s gebruik van iDeal, maar in andere landen betalen mensen met andere systemen - zoals PayPal - of met de creditcard. Zo heeft ieder land weer eigen kenmerken waar de oplossing op moet worden aangepast.
Na het succes op de Nederlandse markt en twee jaar doorontwikkelen is Momoyoga klaar voor de internationale markt. “Sinds 2016 is al een Engelstalige versie van het platform internationaal beschikbaar”, vervolgt Gielen. “We hebben al enkele tientallen yogastudio’s als klant buiten Nederland in onder andere Australië, Japan en Verenigd Koninkrijk. Met de financiering willen we doorpakken op dat succes door de oplossing verdere toe te spitsen op specifieke landen."