LeydenJar Technologies heeft in een nieuwe investeringsronde 22 miljoen euro opgehaald. De financiële injectie is nodig om technologie verder door te ontwikkelen en op te schalen. Hiermee bereidt LeydenJar zich voor op massaproductie tegen een competitieve prijs. De technologie van LeydenJar zorgt voor batterijen met 70% meer energieopslag dan de beste batterijen die nu in de markt aangeboden worden. Dit maakt een veel grotere actieradius van elektrische auto’s mogelijk, een smartphone die minder vaak aan de lader hoeft en binnenkort zelfs dat vliegtuigen elektrisch kunnen vliegen. Het uiteindelijke doel is de energietransitie te versnellen met innovatieve batterijtechnologie.
Toetreders in deze Series A investeringsronde zijn YARD ENERGY, Catalus Capital, Invest-NL, ING Sustainable Investments en Somerset Capital Partners. Bestaande investeerders (onder anderen BOM en DOEN Participaties) investeren ook weer mee. Met deze nieuwe financiële injectie kan LeydenJar zijn technologie verder ontwikkelen, het product klaarmaken voor massaproductie en besparen op de kostprijs. Ook krijgt het bedrijf een extra steun in de rug van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met een subsidie van 5,6 miljoen euro binnen het kader van de DEI+ regeling.
In het kort:
- Investering voor opschalen productie en doorontwikkeling van de technologie
- Besparing CO2 footprint batterijproductie van 85%
- Batterij van LeydenJar heeft een hogere energiedichtheid en is goedkoper
- Toetreders in deze Series A investeringsronde zijn YARD ENERGY, Catalus Capital, Invest-NL, ING Sustainable Investments en Somerset Capital Partners
- Bestaande investeerders BOM en Doen Participaties investeren ook weer mee. Daarnaast ontvangt LeydenJar een subsidie van de RVO van ruim 5 miljoen
Een bezoek aan LeydenJar
Groei
Sinds LeydenJar in 2016 vanuit TNO is
ontstaan zet zij vol in op groei en doorontwikkeling van de technologie.
Hierbij is het vergroten van de levensduur van de batterij een cruciale
volgende stap in de ontwikkeling, alsmede het opschalen van de fabriek
in Eindhoven. Bovendien heeft het techbedrijf mensen nodig om die
ontwikkeling te kunnen maken. Werken er nu nog zo’n 20 mensen bij het
bedrijf, door deze investering verwacht LeydenJar over 1,5 jaar naar ten
minste 70 fte door te groeien.
Oprichter en directeur Christian Rood:”We zijn er trots op een sterk internationaal consortium aan investeerders aan ons te hebben kunnen binden waarin diepe batterij expertise, ondernemerservaring en financiële slagkracht samenkomen. Deze Series A investering stelt ons in staat om onze technologie samen met onze klanten door te ontwikkelen en de stap te maken richting integratie in batterij gigafactories. Zo kunnen we een grote stap maken in het versnellen van de energietransitie.”
85% lagere footprint
Batterijen met een hoge
energiedichtheid zijn o.a. nodig voor de elektrificatie van de
automobielbranche. Met de batterijtechnologie van LeydenJar kan een
elektrische wagen wel 70% meer afstand afleggen voordat hij weer aan het
stopcontact moet. Ook is de batterij geschikt voor snelladen, zodat je
binnen een kwartier weer op de weg bent. Onderscheidende bijkomstigheid
is dat het maakproces van deze batterijen ook nog eens fors duurzamer is
dan van ‘gewone’ li-ion (oplaadbare) batterijen en er dus veel minder
CO2 bij vrij komt, tot wel 85%.