Een van de grote bottlenecks in de energietransitie is de opslag van energie. Met een door TNO bedachte techniek, lukt het LeydenJar om batterijen te maken waarin 70 procent meer energie past dan in traditionele Lithium-ion batterijen. Een wereldrecord. In haar proeffabriek bij Eindhoven Airport werkt de startup aan de heilige graal van de energietransitie: de productie van een batterij die uiteindelijk zelfs elektrisch vliegen mogelijk moet maken.
“We gingen ervan uit dat we zo’n 50 procent meer energie in een batterij konden krijgen door de grafiet anode te vervangen door een anode van 100 procent silicium”, zegt Christian Rood, die vier jaar geleden LeydenJar oprichtte. “We zitten inmiddels op 70 procent. Veel eerder dan verwacht zijn we nu al wereldrecordhouder. En we denken dat er nog meer in zit.”
Brainport
De methode die LeydenJar gebruikt, werd ontwikkeld door TNO om ultradunne zonnecellen te maken. Het apparaat, vergelijkbaar met een gigantische magnetron, is in staat om een dun laagje poreus silicium op een drager te dampen. Rood: “Daarvan kunnen we rollen maken die in een fabriek gebruikt worden om batterijen te maken. Net als ASML maken wij machines voor fabrikanten. Waar het ASML lukt om machines te ontwikkelen die met steeds meer precisie chips maken, ontwikkelen wij een state-of-the-art machine om nog meer energie in een batterij te stoppen. De vraag naar nieuwe batterijtechniek is groot. De ontwikkeling van deze nieuwe machines zou voor Brainport wel eens heel belangrijk kunnen worden.”
Wereldklasse
“De betekenis van LeydenJar voor het ecosysteem in Brabant is één van de redenen dat we in het bedrijf hebben geïnvesteerd”, zegt investment manager Jurgen van Eck. LeydenJar zit in het hart van onze maatschappelijke opdracht. Het bedrijf kan een belangrijke rol gaan spelen in de energietransitie en in de verdere ontwikkeling van het Brabantse ecosysteem. Ingewikkelde machines maken van wereldklasse, dat kunnen we in Brabant als geen ander. Er moet nog veel gebeuren, maar de nieuwe batterijtechniek heeft met 1.350 watt-uur per liter onze verwachtingen nu al overtroffen. De opbouw van het team en het bedrijf gaan voorspoedig. Een jaar eerder dan verwacht is LeydenJar toe aan een volgende stap: de ontwikkeling van een machine voor industriële toepassingen.”
In gesprek
Rood: “Sinds we deze zomer hebben aangekondigd dat we de hoogste energiedichtheid ter wereld hebben bereikt, hebben we zeker niet te klagen over belangstelling. Eigenlijk zijn we met alle belangrijke OEM’s in gesprek. Dan heb je het zowel over de automobielindustrie als over consumentenelektronica met batterijtechniek. Maar ook over heel nieuwe toepassingen als elektrisch vliegen waarbij het gewicht van de batterijen een grote rol speelt. Met een aantal bedrijven zijn we aan het testen.”
Opschalen
“We richten ons vooral op Europa, waar een enorme inhaalslag wordt gemaakt. Een paar jaar geleden werd hier nog geen vijf procent van de batterijen geproduceerd. Op dit moment zijn er, verspreid over Europa 15 giga factories gepland. Onze modulaire techniek kan zowel in bestaande als in nieuwe fabrieken worden toegepast. Dat betekent dat we vrij snel op een enorme schaal moeten kunnen produceren. Dat is de uitdaging waar we nu voor staan.”
Nieuwe investeringsronde
Om de stap naar de massamarkt mogelijk te maken is begin volgend jaar een nieuwe financieringsronde gepland. “Er is zo’n 15 miljoen nodig voor uitbreiding van de researchafdeling en de ontwikkeling van een nieuwe machine voor commerciële verkoop, die hogere volumes tegen een lage kostprijs kan maken, zegt Jurgen van Eck: “Dat bedrag is voor ons veel te hoog. Dus zullen er nieuwe financiers moeten aanhaken waaronder partijen met veel kennis van de batterijmarkt. Om die te overtuigen nemen we wel een deel van de investering voor onze rekening. Wij geloven erin!”