Immersive technologies veranderen de manier waarop bedrijven innoveren en functioneren door het creëren van geavanceerde digitale ervaringen die processen efficiënter en duurzamer maken. Een voorbeeld hiervan is digital twinning, waarbij een digitale kopie van een fysiek object, systeem of proces wordt gecreëerd. Deze technologie maakt het mogelijk om prototypes te testen zonder dat er fysieke versies gebouwd hoeven te worden. Dit bespaart niet alleen tijd en kosten, maar vermindert ook het verbruik van grondstoffen en verlaagt daarmee de ecologische voetafdruk.
Daarnaast spelen immersive technologies een cruciale rol in het aanpakken van het toenemende tekort aan talent in diverse sectoren. Ze kunnen de productiviteit verhogen door complexe taken eenvoudiger te maken en leren te versnellen door interactieve training in virtuele omgevingen. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om medewerkers snel op te leiden en efficiënter te laten werken.
Bedrijven omarmen technologie, maar brede adoptie blijft uit
Hoewel er al startups en bedrijven zijn die werken met deze technologieën, is er nog geen sprake van een brede adoptie binnen het bedrijfsleven. Om beter te begrijpen waarom, is BOM in gesprek gegaan met meerdere bedrijven binnen de sector voor immersive technologies. Uit deze ronde-tafelgesprekken bleek dat deze bedrijven moeite hebben om aansluiting te vinden bij de industrie. Vaak is het nut of de noodzaak van deze technologieën niet duidelijk voor bedrijven, of wordt het gezien als een te grote stap om te implementeren.
De rol van een kwartiermaker in Brabant
Uit de rondetafelgesprekken kwam naar voren dat er behoefte is aan een kwartiermaker: iemand die de weg vrijmaakt in Brabant voor de innovatie op en adoptie van immersive technologies. De provincie Noord-Brabant heeft Arno Gramsma aangesteld als kwartiermaker voor deze sector. Zijn missie is om Brabant te positioneren als een toonaangevende regio op het gebied van digital twinning en immersive technologies. Hij richt zich op het faciliteren van samenwerkingen tussen technologiebedrijven en het bedrijfsleven, het creëren van bewustzijn over de voordelen van immersive technologies, en het ontwikkelen van een netwerk waarin deze innovaties kunnen floreren.
Event bij Immersive Tech-Hub 3Eality
Om deze missie te ondersteunen, heeft BOM mede een event georganiseerd bij immersive tech-hub 3Eality. Veel immersive technologies bedrijven zijn al gevestigd op deze locatie. 3Eality dient als broedplaats voor innovatie en bevordert samenwerking op het gebied van immersive technologies. Afgelopen donderdag mochten hier drie toonaangevende bedrijven in de sector – Prespective, 3DS en Manus – hun technologieën presenteren aan relevante partijen uit het bedrijfsleven.
Prespective, een portfoliobedrijf van BOM, biedt een krachtige oplossing voor simulaties en digital twinning, waardoor bedrijven virtuele prototypes kunnen testen in een realistische digitale omgeving. Deze technologie helpt bedrijven om fouten vroegtijdig op te sporen en te corrigeren, zonder dat er fysieke prototypen nodig zijn. Hierdoor kunnen bedrijven sneller en kostenefficiënter innoveren.
Dassault Systèmes richt zich op het ondersteunen van high-tech bedrijven bij het ontwerpen en leveren van hoogwaardige elektronische apparaten door gebruik te maken van geavanceerde tools en processen. Ze helpen bedrijven sneller en duurzamer te innoveren met behulp van het 3DEXPERIENCE-platform, waardoor deze bedrijven beter kunnen inspelen op de groeiende complexiteit en marktdruk.
MANUS maakt innovatieve handschoenen voor simulaties van handbewegingen.Ze ontwikkelen oplossingen die de tastbare interactie van mensen met hun omgeving, via hun handen, versterken. Dit helpt de efficiëntie, veiligheid en intuïtiviteit van industriële operaties te verbeteren, met toepassingen in virtual reality, teleoperatie van robots en autonome systemen die de productie- en maakindustrieën transformeren.
Het event was een uitstekende gelegenheid om bedrijven te laten zien wat er al mogelijk is met immersive technologies en om in gesprek te gaan over de uitdagingen en kansen die deze technologieën bieden. De discussie na de presentaties was uitgebreid en waardevol. De eerste contacten tussen bedrijven en technologieaanbieders zijn gelegd, en we kijken ernaar uit om verdere samenwerkingen te zien ontstaan.
Met deze en toekomstige initiatieven zet BOM zich in om niet alleen de adoptie van immersive technologies te bevorderen, maar ook om Brabant te positioneren als een wereldleider in digital twinning en andere doorbraken op het gebied van innovatieve technologieën.
Meer weten?
Voor meer informatie over de positionering van Brabant als wereldleider in Immersive Technologies, neem contact op met kwartiermaker Arno Gramsma.