Door Judith van de Bovenkamp
De afgelopen maand begeleidde ik in China twee groepen bedrijven in hun deelname aan een collectief Holland paviljoen. Dit tijdens twee belangrijke beurzen: Semicon China, de grootste beurs voor de semiconductor industrie in Azië, en IE Expo Shanghai, een voorname beurs op het gebied van milieutechnologie. In dit blog vat ik samen wat je als Nederlandse ondernemer kunt halen uit deelname aan een Holland paviljoen.
Nederlandse expertise gewenst
In een recent artikel in de Financial Times wordt weer benadrukt dat China járen achter loopt op het westen in de ontwikkeling van haar semiconductor industrie, en dat het China maar niet lukt om zelfvoorzienend te worden in de volledige keten van ontwerp tot verpakking. Er blijft veel vraag naar hoogwaardige producten en kennis op dit gebied, en als één van de drie landen ter wereld die de semiconductor keten volledig kan aanbieden, is er veel interesse in Nederlandse producten en diensten. Het is als Nederlands bedrijf dus erg relevant om jezelf goed in deze markt te positioneren.
Hetzelfde geldt voor milieutechnologie. China’s snelle economische opkomst eist zijn tol op water- en luchtkwaliteit. Strengere regelgeving en handhaving zorgen ervoor dat Chinese bedrijven technologie nodig hebben om vervuiling te beperken. Omdat goede lokale technologie vaak niet voorhanden is, bieden deze ontwikkelingen grote kansen voor Nederlandse bedrijven.
Ondersteuning voor Nederlandse bedrijven in China
Hoe zet je de eerste stappen op een potentieel zeer interessante buitenlandse markt? In een Holland Paviljoen kunnen Nederlandse ondernemers zich collectief presenteren. Dit heeft verschillende voordelen. Zo zijn de kosten voor een stand binnen een Holland Paviljoen aanzienlijk lager dan wanneer je als bedrijf een eigen stand moet laten ontwerpen en bouwen, en is de Holland Branding die door de rijksoverheid is ontwikkeld een sterk merk om jezelf in het buitenland mee te presenteren.
Holland Paviljoens worden georganiseerd onder toezicht van een overheidsinstantie in Nederland, en in samenwerking met het postennetwerk in China. Dat zijn de ambassade, consulaten en Netherlands Business Support Offices (NBSOs). Een fijn bijkomend voordeel is dat er verschillende vormen van financiële ondersteuning vanuit de overheid zijn voor bedrijven die deelnemen aan een paviljoen. Het loont zich zeker om na te gaan of jouw bedrijf in aanmerking komt voor een missievoucher, en wellicht heeft jouw regionale ontwikkelingsmaatschappij daarnaast nog andere middelen beschikbaar.
Meer weten wat een Holland paviljoen voor jou kan betekenen? Lees hier het complete artikel.
Dit artikel werd op 6 mei 2019 gepubliceerd op China2025.nl, een crowdblog gemaakt voor en door Nederlandse China professionals.