Snoepgoed dat volledig is vervaardigd uit fruit en dat daarmee gezonder is dan reguliere zoetwaren. Met dit product wil het Tilburgse bedrijf Fruitfunk de mondiale snoepmarkt de komende jaren veroveren. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) levert een bijdrage vanuit het Ontwikkelfonds, dat is bestemd voor investering in innovatieve consortia.
"Steeds meer mensen zijn bewust bezig met hun voeding, ook als het gaat om snoepgoed. Fruitfunk speelt in op deze groeiende healthy snacking-trend", vertelt Daan Schapendonk, die het bedrijf eind 2014 oprichtte met zakenpartner Rob de Weert. “E-nummers, toegevoegde suikers: steeds meer mensen zijn zich bewust van wat ze eten. Hetzelfde geldt voor snoepgoed: ouders maken steeds vaker de keuze voor hun kind op basis van hoe gezond en ‘natuurlijk’ een bepaald product is. Met Fruitfunk spelen wij op die trend in en bieden we een verantwoord alternatief. Dankzij onze intensieve samenwerking met Taura zijn we gegarandeerd van een zeer hoogwaardige kwaliteit product. Richting de toekomst zal deze partnership zorgen voor nog meer innovatieve gezonde concepten.”
Geen kunstmatige toevoegingen
Fruitfunk maakt snoepgoed uit fruit. Aan het fruit wordt eerst in korte tijd (met behoud van zoveel mogelijk vitamines en vezels) water onttrokken, waarna het residu wordt vermalen en in een mal wordt geperst. Het snoepgoed bevat verder geen enkele kunstmatige toevoeging, wat het ook geschikt maakt voor onder meer veganisten en diabetici. In de schappen Inmiddels sloot het bedrijf een partnership met Disney. Daarmee heeft Fruitfunk het recht verworven om snoep te produceren binnen de Cars- en Frozen-lijn van het Amerikaanse concern, voor de markten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Disney brengt de producten van Fruitfunk onder meer onder de aandacht met een commercial op zijn tv-kanalen. Schapendonk: “Dankzij de licentie profiteren we volop van de marketingkracht en het bereik van Disney.” In Nederland is het snoepgoed van Fruitfunk inmiddels te vinden bij de supermarktketen van Albert Heijn en loopt er een test bij Jumbo en Deen Supermarkten. “Onze producten zijn nu te vinden bij de kassa’s, samen bij andere verantwoorde snoepproducten. Ook krijgen de Fruitfunk-producten aandacht in het Albert Heijnmagazine Allerhande.”
Doorontwikkeling
De BOM investeert in Fruitfunk vanuit het Ontwikkelfonds. Miriam Dragstra, directeur BOM Capital: “Natuurlijke voeding zonder toegevoegde suikers en E-nummers krijgen veel aandacht in de markt. Door Fruitfunk is er nu ook snoepgoed met deze kenmerken. Voor onze kinderen wordt snoepen daardoor verantwoord."