Op die memorabele zondagavond in maart, toen hals over kop alle horeca sloot, stond bij PeelPioneers het stoplicht al snel op oranje. Niet veel later, na de intelligente lock down, werd het code rood. De aanvoer van sinaasappelschillen afkomstig van horeca en cateraars kwam gierend tot stilstand. Het bleek het startsein voor een wilde rollercoaster rit.
“Een deel van de schillen die we verwerken, komt van de horeca en van cateraars. We voorzagen flinke problemen in de productie”, zegt Sytze van Stempvoort van Peelpioneers, een van de portfoliobedrijven van de BOM. Maar het liep anders.
Alle zeilen bij
“Om zich te wapenen tegen het virus ging heel Nederland massaal vers sinaasappelsap hamsteren. Anderhalve week lang werden er 50 procent meer schillen aangevoerd dan normaal. We hebben echt alle zeilen moeten bijzetten.”
Opgedroogd
Toen volgde het advies om de sinaasappelpersen bij de grootgrutters wegens besmettingsgevaar voor onbepaalde tijd uit de winkels te halen. Van Stempvoort: “Van de allerdrukste week ooit, droogde de aanvoer binnen een dag nagenoeg op.”
Vers van de pers
Inmiddels is een deel van de persen weer terug in de winkels. En daarmee is ook de rust bij PeelPioneers weergekeerd. Van Stempvoort: We zitten nu op zo’n 70 procent van onze normale productie. De vraag naar citrusolie voor schoonmaakmiddelen is weliswaar flink toegenomen, maar we hadden nog een voorraadje staan. Daar kunnen we het nog wel even mee uitzingen.”
Ondernemen in coronatijd
Hoe beleven Brabantse ondernemers de coronacrisis? Dit verhaal is onderdeel van de serie 'ondernemen in coronatijd' waarin we de ervaringen en inzichten van deze ondernemers delen.
Wil jij jouw ondernemersverhaal ook delen? Laat het ons weten!