Veel ondernemers onderschatten de businesskansen van hergebruik van machines: remanufacturing. Ze houden vooralsnog vast aan het lineaire productiemodel en de verkoop van nieuwe machines, terwijl dat richting de toekomst misschien niet altijd haalbaar en verstandig is.
Met remanufacturing houden bedrijven toegang tot grondstoffen, materialen en onderdelen.
In tijden van leveringsonzekerheid creëren bedrijven daarmee hun eigen grondstoffenvoorraad en maakt het hen minder afhankelijk van levering van nieuwe. Daarnaast krijgen bedrijven via remanufacturing veel waardevolle informatie van de klant over het gebruik, de staat en de levensduur van een machine en hun behoeften. Dit biedt kansen voor de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en datatoepassingen. Tenslotte biedt remanufacturing interessante commerciële kansen met de tweedehands markt.
De potentie van remanufacturing is groot.
Maar dat maakt het nog niet eenvoudig om die kansen te verzilveren. De mindset, operatie en logistiek van bedrijven is nu veelal ‘’eenrichtingsverkeer’’. Klanten zitten niet altijd op tweedehands machines te wachten en het terughalen van de juiste machines is niet eenvoudig. Om de route naar remanufacturing wat eenvoudiger en meer voorspelbaar te maken hebben Niels van Olffen van Mr. Servitization, de Provincie Noord-Brabant en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) Routekaart Remanufacturing samengesteld. English version: Roadmap remanufacturing english.
Deze routekaart schetst het belang en de kansen, maar ook waar bedrijven tegenaan gaan lopen met daarbij mogelijke oplossingen. De reis naar remanufacturing start als een project, bestaat uit zeven stappen en volgt een lineair productieproces, maar dan andersom! 1. Terugvinden, 2. terughalen, 3. diagnose stellen, 4. up-to-date maken, 5. opnieuw verkopen, 6. zorgen van langdurig en onbezorgd gebruik en 7. het project omvormen naar doorlopende business. De routekaart remanufacturing bouwt voort op een roadmap die BOM met een vooruitziende blik in 2013 al heeft opgesteld.
Ter inspiratie hebben 10 ondernemers met praktijkvoorbeelden bijgedragen aan de routekaart. Vanderlande, ASML, RemadeinHolland, Bluetron, EMtech, Wemo, IRS robotics, ATD machinery, Hapert aanhangwagens en de Haagse Hogeschool laten zien hoe het zou kunnen. BOM en provincie Noord-Brabant gaan vanuit het Circular Value Center (CVC) de routekaart verder ontwikkelen en helpen ook u als ondernemer bij het toepassen ervan in de praktijk.
Bedrijven in de (hightech) maakindustrie die geïnteresseerd zijn en met de routekaart aan de slag willen kunnen contact opnemen via Jan Westra van BOM jwestra@bom.nl en/of 06-11225304 voor een vrijblijvend gesprek.